BBC ontbijt McDonalds Heerenveen

Op dinsdag 2 april is Business Breakfast Club Heerenveen te gast bij McDonald’s, vanaf het allereerste begin businesspartner van de Ronald McDonald organisatie wereldwijd. Om acht uur verwelkomd voorzitter Jan Swart de aanwezigen in het Heerenveense restaurant. Het voorjaarszonnetje schijnt, de sfeer is goed en er is een flinke groep gasten aanwezig, waaronder de nodige nieuwe gezichten.

Namens McDonald’s Heerenveen voeren Michiel Voor in ’t holt en Scott Berendsen het woord. Michiel is al decennialang werkzaam binnen de keten en zijn ervaring heeft hij opgedaan bij diverse restaurants. Scott is de zoon van franchisenemer André Berendsen, die naast Heerenveen ook nog een drietal restaurants in Appingedam, Stadskanaal en Winschoten heeft. Scott heeft zelf onlangs een opleiding op het gebied van HRM afgerond en is bezig zijn eigen bedrijf op te zetten, gericht op organisatieadvies.

Michiel en Scott nemen de aanwezigen mee in de McDonald’s organisatie. Het blijkt dat deze veel meer is dan fastfood. Natuurlijk is het eten de ‘core business’, maar er is ook veel aandacht voor bijvoorbeeld personeel en duurzaamheid. In de setting van de BBC is het leuk om te vermelden dat het ontbijt de afgelopen jaren is uitgegroeid tot de belangrijkste maaltijd binnen het aanbod van de restaurants en dat er dus ook direct aan het begin van de dag al wordt gepiekt.

Marc Stallinga, manager van de Ronald McDonald Hoeve, vertelt vervolgens over het ontstaan van de Ronald McDonald organisatie en de samenwerking met McDonald’s. Het idee van een ‘thuis ver van huis’ komt van de Britse kinderoncoloog Audrey Evans, werkzaam in het ziekenhuis van Philadelphia. Om ouders dichtbij hun zieke kind te kunnen laten verblijven, ging zij in de omgeving van het ziekenhuis op zoek naar een huis. Dit was relatief snel gevonden, maar moest natuurlijk wel gefinancierd worden. In McDonald’s vond zij daarvoor een welwillende partner.

In dezelfde periode had Fred Hill, een speler van de Philadelphia Eagles, zelf een ernstig ziek kind. In zijn omgeving werden actief en intensief fondsen geworven om zo een bijdrage te leveren aan onderzoek naar kanker. Ook hier liep er een lijn met o.a. McDonald’s, die gedurende een bepaalde periode een speciale McShake verkocht waarvan de opbrengst voor het goede doel bestemd was. Alle inspanningen van de vele betrokkenen zorgden ervoor dat in 1976 het eerste Ronald McDonald Huis geopend kon worden, het begin van wat vandaag de dag een wereldwijde organisatie met bijna 400 Huizen is. En nog steeds kan er ook lokaal een beroep op de McDonald’s organisatie gedaan worden.

Vervolgens kan er genoten worden van een onvervalst McBreakfast om daarna met een goed gevoel de dag in te gaan. Het volgende ontbijt van Business Breakfast Club Heerenveen vindt plaats op dinsdag 7 mei in Boutiquehotel & Grandcafé ’t Gerecht en wordt georganiseerd door Groenewegen Notarissen. Graag tot dan!

Menu
X